Από την δημοτική αρχή για την μελέτη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας
«Για πρώτη φορά ο Δήμος Ιωαννιτών έχει στα χέρια του ένα επιστημονικό εργαλείο για την οργάνωση της πόλης με ορίζοντα εικοσαετίας. Οφείλουμε να παραλάβουμε την μελέτη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και να προχωρήσουμε μπροστά».Αυτό τόνισε στο Δημοτικό Συμβούλιο, κλείνοντας τη συζήτηση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εκπονήθηκε για το Δήμο Ιωαννιτών - το οποίο παραλήφθηκε με αυξημένη πλειοψηφία- ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, Θωμάς Μπέγκας.
«Κανένας μας δεν βρίσκεται σε αυτά τα έδρανα για να υπερασπιστεί την στασιμότητα. Μέχρι σήμερα η πόλη αναπτύχτηκε άναρχα κι αυτό είναι κάτι που το συνηθίσαμε και μας είναι δύσκολο να απαλλαγούμε. Την ίδια ώρα όμως παραπονιόμαστε για τις δυσκολίες που μας δημιουργεί στην καθημερινότητά μας αυτή η άναρχη ανάπτυξη. Το σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας προσπαθεί οργανωμένα, επιστημονικά και ολοκληρωμένα, με επίκεντρο τον άνθρωπο, να θέσει τα θεμέλια για να προχωρήσουμε στην επόμενη μέρα της πόλης. Η προσέγγιση που έγινε είναι συνολική και όχι μόνο για το κέντρο των Ιωαννίνων στο οποίο δίνει ίσως μεγαλύτερη βαρύτητα γιατί έχει και τις περισσότερες ανάγκες προκειμένου να γίνει πιο βιώσιμη η πόλη», πρόσθεσε ο κ. Μπέγκας.
Στην εισήγησή της η αρμόδια αντιδήμαρχος, Ελένη Βασιλείου, τόνισε αρχικά ότι η συζήτηση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κιητικότητας δεν αφορά ένα απλό, καθημερινό υπηρεσιακό ζήτημα, αλλά το «όραμα για το μέλλον του Δήμου και των συμπολιτών μας».
Η ίδια σημείωσε πως η βιώσιμη αστική κινητικότητα αποτελεί τη σύγχρονη απάντηση σε όλα τα προβλήματα που προκαλούνται από την αύξηση της κίνησης στα αστικά κέντρα όπως η συμφόρηση, η ατμοσφαιρική ρύπανση και τα τροχαία ατυχήματα.
«Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν είναι μια συμβατική μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα αλλά αποτελεί ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο, μια στρατηγική μελέτη. Προϋποθέτει ένα σαφές όραμα και εφαρμόζει μέτρα, πολιτικές, έργα και δράσεις προκειμένου να εξασφαλίσει την βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών για κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες η ύπαρξη ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε μια αστική ή μητροπολιτική περιοχή αλλά και σε μία περιφέρεια, θα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση παρεμβάσεων και έργων με συνδρομή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των διαφόρων χρηματοδοτικών εργαλείων της.
Συνεπώς, η εκπόνηση ΣΒΑΚ δεν θα είναι μόνο υποχρεωτική στο άμεσο μέλλον αλλά και αναγκαία προκειμένου οι ΟΤΑ να απορροφούν οικονομικούς πόρους για την υλοποίηση του προγράμματός τους», επισήμανε η κ. Βασιλείου.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη διαδικασία που ακολουθήθηκε μέχρι την συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Μια διαδικασία συμμετοχική με δημόσιες διαβουλεύσεις, παρουσιάσεις και κατάθεση απόψεων.
«Επιδιώξαμε και πετύχαμε την ζωντανή και δυναμική συμμετοχή της τοπικής κοινότητας: Φορείς, ιδρύματα, οργανισμοί, επιχειρήσεις, επαγγελματικές ομάδες και ομάδες ενδιαφερόντων, σύλλογοι και φυσικά απλοί πολίτες κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε έναν ευρύ δημόσιο διάλογο και εξέφρασαν τους προβληματισμούς, τις απόψεις και τις προτάσεις τους για την ανάπτυξη του σχεδίου.
Είναι σαφές πως πρώτη μας προτεραιότητα αποτελεί η δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος και η προστασία της κίνησης των πεζών (δίκτυο πεζοδρόμων, διαμόρφωση πεζοδρομίων επαρκούς πλάτους, διαβάσεις πεζών, ράμπες, υποδομές προσβασιμότητας με σεβασμό σε όλους τους χρήστες). Ταυτόχρονα προβλέπεται η αναβάθμιση της ασφάλειας στις γειτονιές της πόλης με προστασία των γειτονιών από διαμπερή κυκλοφορία κ.α.
Εν κατακλείδι, δικαίως μπορούμε να ισχυριστούμε πως μέσω της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου Ιωαννιτών οραματιζόμαστε και σχεδιάζουμε το μέλλον της πόλης στο οποίο αδιαμφισβήτητα βρίσκεται ‘’στο κέντρο ο άνθρωπος’’», κατέληξε η κ. Βασιλείου.
Οι κυριότερες παρεμβάσεις
Κύρια παρέμβαση εμβληματικού χαρακτήρα αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ, από την οδό Ελ. Βενιζέλου έως την οδό Εθν. Αντιστάσεως και στη συνέχεια της Λεωφόρου Καραμανλή, έως και την Πλ. Μαβίλη, δημιουργώντας ένα άξονα, που θα ενώνει το εμπορικό και διοικητικό κέντρο με το Κάστρο και τη λίμνη. Η Αβέρωφ, ένας κατά βάση εμπορικός δρόμος, αποτελεί τον μοναδικό διαμήκη κάθετο άξονα, στον οποίο, οδεύοντας προς την λίμνη, είναι ορατό το Κάστρο.
Αντίστοιχου εμβληματικού χαρακτήρα παρέμβαση αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας (στο τμήμα της από την οδό Ζωσιμάδων έως την οδό Μητροπόλεως), για την οποία έχει πρόσφατα κατατεθεί πρόταση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα για τη δημιουργία Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου (Open Mall), καθώς και του τμήματος της Μητροπόλεως από Αντιστάσεως έως Άννης Κομνηνής.
Ο άξονας Γιοσέφ Ελίγιά – Κουντουριώτου παραμένει ανοικτός στην κυκλοφορία και συνδέει την Λεωφ. Γ. Παπανδρέου με την οδό Γαριβάλδη και τη Λεωφ. Αρχ. Μακαρίου.
Πεζοδρόμηση όλου του παραλίμνιου μετώπου από την είσοδο/έξοδο του χώρου στάθμευσης νότια του κάστρου (Θεατράκι Σκάλας) έως την Πλατεία Μαβίλη
Δημιουργείται έτσι ένας (προς ανάπλαση) εκτεταμένος κοινόχρηστος χώρος αναψυχής (μήκους περίπου 1.2 χλμ), για περίπατο, τζόκινγκ, ποδηλασία, υπαίθρια παιχνίδια, αθλητικές - πολιτιστικές εκδηλώσεις, κλπ, σε όλο το μήκος
του παραλίμνιου μετώπου του Κάστρου.
Δημιουργία χώρου στάθμευσης στις στρατιωτικές φυλακές ενδεικτικής χωρητικότητας 100-200 οχημάτων. Ο εν λόγω χώρος, σε συνδυασμό με τον Δημοτικό χώρο στάθμευσης χωρητικότητας 180 οχημάτων, την περιοχή στάθμευσης στον παραλίμνιο άξονα της Λ. Καρ. Παπούλια (400 οχημάτων), τις 90 περίπου θέσεις επισκεπτών στη Λ. Αρχ. Μακαρίου και τον υφιστάμενο χώρο στάθμευσης στο Θεατράκι Σκάλας χωρητικότητας 120 θέσεων, θεωρείται ότι καλύπτουν τις ανάγκες στάθμευσης των προσερχόμενων στην κεντρική περιοχή από Νότο.
ΜΜΜ
Το ΣΒΑΚ προτείνει επίσης την αναδιάρθρωση Λεωφορειακών Γραμμών.
Στόχος η μείωση των λεωφορειακών γραμμών, η αναθεωρημένη δομή του δικτύου, τα μικρότερα μήκη διαδρομών τα οποία συνδυαστικά επιτρέπουν τη βελτιστοποίηση της αξιοποίησης του υφιστάμενου στόλου και την επίτευξη υψηλότερων συχνοτήτων εξυπηρέτησης
Παράλληλα, δεδομένου ότι οι περισσότεροι μετακινούμενοι έχουν αφετηρία ή
προορισμό το κέντρο της πόλης οι νέες γραμμές πρόκειται να έχουν μικρότερες
καθυστερήσεις κατά τη λειτουργία τους.
Προτείνεται επίσης η δημιουργία μιας νέας κυκλικής διαδρομής, η οποία θα διατρέχει κατά κύριο λόγο την πεζοδρομημένη περιοχή και θα ενώνει το εμπορικό κέντρο με το κάστρο και την παραλίμνια ζώνη. Η γραμμή θα οδεύει από το κέντρο της πόλης (στάση ΠΛΑΤΕΙΑ ΠΥΡΡΟΥ) προς το βορειοανατολικό παραλίμνιο μέτωπο, περιμετρικά του Κάστρου μέχρι το Κ.Ε.Π.Α.Β.Ι. και στη συνέχεια θα επιστρέφει στο κέντρο της πόλης (στάση ΠΛΑΤΕΙΑ).
Στην εν λόγω γραμμή προτείνεται να χρησιμοποιηθούν mini buses υβριδικού τύπου ή ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.
Λιμναία Συγκοινωνία
Σύμφωνα με το ΣΒΑΚ, ο προγραμματιζόμενος εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της λιμναίας συγκοινωνίας στην Παμβώτιδα παρουσιάζει πολλαπλά οφέλη:
- με την αναβάθμιση της λιμναίας συγκοινωνίας, δίνεται η δυνατότητα αναβάθμισης της ευρύτερης περιοχής της λίμνης.
- μειώνεται η κίνηση που οφείλεται στις χερσαίες αστικές και στις τουριστικές μετακινήσεις, απομακρύνοντας τα τουριστικά λεωφορεία από το κέντρο της πόλης και διοχετεύοντας τη ροή αυτών μέσω περιφερειακών οδών προς το Πέραμα. Έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας στον κεντρικό τομέα της πόλης.
- όσον αφορά στον τουριστικό τομέα, βελτιώνοντας ποιοτικά το τουριστικό προϊόν της περιοχής, αυξάνεται η τουριστική κίνηση που μεταφράζεται σε αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό.
- ο εκσυγχρονισμός της λιμναίας συγκοινωνίας, εκτός από τη δυνατότητα αναβάθμισης της λίμνης και των περιοχών γύρω από αυτήν, ταυτόχρονα καθιστά τη λιμναία συγκοινωνία ασφαλέστερη.
Στάθμευση
Στην κεντρική περιοχή της πόλης προτείνεται η διαμόρφωση περίπου 2950 θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης ως εξής:
- 1830 θέσεων αποκλειστικής χρήσης κατοίκων
- 380 θέσεων στάθμευσης με πληρωμή βραχείας διάρκειας
- 740 θέσεων στάθμευσης με πληρωμή μακράς διάρκειας
Σε ότι αφορά τη στάθμευση μεγάλων οχημάτων προτείνεται η δημιουργία χώρου στάθμευσης μεγάλων φορτηγών στην περιοχή της ΒΙΠΕ και η δημιουργία χώρου στάθμευσης αναμονής τουριστικών λεωφορείων στο Πέραμα
Ποδήλατα
Το συνολικό μήκος του βασικού δικτύου ποδηλάτων στην τελική του μορφή, (συμπεριλαμβανομένων των υφιστάμενων ποδηλατοδρόμων) στην έκταση της πόλης θα είναι 47 χλμ (χωρίς να συνυπολογίζονται οι διαδρομές δια μέσω των οδών ήπιας κυκλοφορίας και των τοπικών πεζοδρόμων στις γειτονιές).
Για την Κενάν Μεσαρέ
Για την αντιμετώπιση των διαπιστωμένων προβλημάτων λόγω των υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσονται κατά μήκος της Κενάν Μεσσαρέ το ΣΒΑΚ προτείνει τα ακόλουθα:
• Επιβολή Ορίου ταχύτητας 50km/h με εφαρμογή της κατάλληλης σήμανσης και διερεύνηση δυνατότητας τοποθέτησης καμερών για τον έλεγχο της τήρησης του ορίου
• Αναδιαμόρφωση του κόμβου Κενάν Μεσσαρέ – Βελισσαρίου και βελτίωση των διαβάσεων πεζών
• Διερεύνηση δημιουργίας υπέργειας διάβασης πεζών στην περιοχή των σχολικών συγκροτημάτων
• Δημιουργία ποδηλατόδρομου από τη μία πλευρά της οδού και περιορισμός του διαθέσιμου πλάτους κυκλοφορίας, ώστε οι οδηγοί να αποθαρρύνονται να αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες
• Διερεύνηση της δυνατότητας δημιουργίας σηματοδοτούμενων διαβάσεων πεζών με πιεστικό διακόπτη (push button) ζήτησης, στο τμήμα μεταξύ των σηματοδοτούμενων κόμβων, ώστε αφενός οι πεζοί να έχουν τη δυνατότητα να διασχίσουν με ασφάλεια την οδό σε περισσότερα σημεία και αφετέρου οι διερχόμενοι οδηγοί να μην έχουν στη διάθεση τους μεγάλο μήκος για την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων.
Επίσης, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον Κόμβο Νικοπόλεως – Κενάν Μεσσαρέ προτείνεται η επέκταση της νησίδας σε όλο το μήκος της Κενάν Μεσσαρέ και η διευθέτηση των κινήσεων από / προς την οδό Νικοπόλεως μέσω του κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Αρχ. Μακαρίου – Βογιάνου – Κενάν Μεσσαρέ και της άνω διάβασης της Κενάν Μεσσαρέ.
Εναλλακτικά, προτείνεται η εγκατάσταση σηματοδοτών στον εν λόγω κόμβο.