Γράφει ο Παντελής Κολόκας, Πρόεδρος Ε.Δ. ΠΕΑΚΙ
Αντιμετωπίζοντας με θάρρος τις προκλήσεις του 21ου αιώνα για ένα βιώσιμο και πιο καθαρό, πιο πράσινο μέλλον, ένα ψηφιακό μέλλον, οφείλουμε να δούμε εκείνο το μέλλον, το οποίο θα προσφέρει στους πολίτες την ποιότητα ζωής που η πόλη μας, η περιφέρεια μας, ο αστικός ιστός του λεκανοπεδίου των Ιωαννίνων, έχει την πραγματική δυνατότητα να προσφέρει. Τον Ιούνιο του 2021, ο Πρωθυπουργός της χώρας, Κυριάκος Μητσοτάκης, παρουσίασε στο πλαίσιο της ανάπλασης της «Αθηναϊκής Ριβιέρας», τη δημιουργία ενός μεγάλου ποδηλατόδρομου.
Ένα σημαντικότατο έργο το οποίο σε συνδυασμό με την εμβληματική επένδυση του Ελληνικού δίνει τη δυνατότητα στην Αθήνα να ξαναπάρει τη θέση της στη μεγάλη συμφωνία του κόσμου αντιμετωπίζοντας με θάρρος τις προκλήσεις του 21ου αιώνα, όπως ο ίδιος ανέφερε.
Το ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι, γιατί όχι και τα Γιάννενα; Γιατί όχι η πόλη που έχει ήδη το πεδίο έτοιμο από την ίδια τη φύση;
Η απάντηση είναι επειδή χρειάζεται όραμα και διάθεση για πολύ και μεθοδική δουλειά.
Είναι πλέον η ώρα για να πράξουμε το αυτονόητο. Είναι η ώρα για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης διαδρομής βάδισης - τρεξίματος και ποδηλάτου περιμετρικά της λίμνης με τεχνικά χαρακτηριστικά που θα εξασφαλίζουν την αρμονική άθληση όλων των πολιτών χωρίς συγκρούσεις μεταξύ των δρομέων - βαδιστών με τους ποδηλάτες και η σύνδεσή της με ένα ευρύτερο δίκτυο αντίστοιχων διαδρομών σε ολόκληρο το λεκανοπέδιο που πρέπει φυσικά να σχεδιαστεί από εμπειρογνώμονες και τεχνοκράτες οι οποίοι γνωρίζουν πολύ καλά την πόλη και την κουλτούρα της.
Η προοπτική αυτή θα συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπλαση ολόκληρου του παραλίμνιου μετώπου σε πολλά σημεία γύρω από τη λίμνης μας. Ιδανική για όλες και όλους θα ήταν η διαδρομή που θα ξεκινάει από τον Μώλο, θα συνεχίζει προς τον Μάτσικα, τη Λιμνοπούλα, το Πέραμα, την Αμφιθέα, την Ντραμπάτοβα, και από εκεί προς τη Μονή Ντουραχάνι, τους Λογγάδες, τη Βασιλική, το Δροσοχώρι, την Καστρίτσα όπου ο ποδηλάτης – βαδιστής ή δρομέας, θα ακολουθεί την πορεία προς τον Κατσικά, την Ανατολή, την Ακτή Μιαούλη, με την βελτίωση της διαδρομής στο Λιμανάκι στα Σφαγεία, στη Σκάλα και φυσικά στο «Δώδεκα», έως τη δυτική πύλη του Κάστρου, όπου θα τελείωνε ένας ιδανικός, ολοκληρωμένος πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος συνολικού μήκους 30 χλμ. με την προοπτική της σύνδεσής του με ένα ευρύτερο δίκτυο σε ολόκληρο το Λεκανοπέδιο.
Ο σχεδιασμός θα πρέπει να βασίζεται σε ολιστική μελέτη έτσι ώστε να αποφευχθεί η αποσπασματική προσέγγιση η οποία θα δημιουργούσε εμπόδια και αδιέξοδα. Βασικό εργαλείο μπορεί να αποτελέσει η μελέτη που έχει ήδη εκπονηθεί από την Περιφέρεια Ηπείρου.
Σε αυτό το έργο θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται χώροι άθλησης σε διάφορα σημεία, χώροι για παιδιά και χώροι αναψυχής.
Επίσης, θα πρέπει άμεσα να βελτιωθούν τα εγκαταλελειμμένα - τριτοκοσμικά σημεία στη βορειοανατολική πλευρά της Λίμνης μας.
Η περιμετρική διαδρομή της λίμνης, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, δύναται να αποτελεί και το μεγάλο περίπατο της λίμνης και θα μπορεί να συνδέεται με ποδηλατικές - περιπατητικές διαδρομές ανωμάλου εδάφους που μπορούν να δημιουργηθούν σε περιοχές με απαράμιλλη φυσική ομορφιά από την περιοχή του Δάσους της Ντραμπάτοβας, την περιοχή κάτω από τον Δρίσκο και πάνω από τους Λογγάδες, τη Δαφνούλα, το Δροσοχώρι, τον Λόφο Καστρίτσας με τον Αρχαιολογικό χώρο, κ.α. και να επανασυνδεθεί με την παραλίμνια περιοχή, στο σημείο της μεγάλης γέφυρας στον Κατσικά.
Όλα τα παραπάνω θα αλλάξουν καθοριστικά την εικόνα του Δήμου μας, ενώ παράλληλα θα βελτιώσουν καθοριστικά την ποιότητα ζωής στην πόλη μας και τους περιμετρικούς παραλίμνιους οικισμούς.
Εφόσον ένα τέτοιο έργο ολοκληρωθεί, θα μπορεί, όποιος επιθυμεί, σε αυτές τις διαδρομές να κάνει βόλτα με το ποδήλατο, να τρέξει, να περπατήσει, να πάει βόλτα το παιδί του με το καρότσι, σε ασφαλείς συνθήκες, και φυσικά να είναι προσβάσιμο σε ΑμεΑ.
Καθ’ όλη τη διαδρομή μπορούν να δημιουργηθούν ενδεδειγμένα σημεία -στάσεις δροσερής αναζωογόνησης, αναψυχής, επαναφόρτισης των ποδηλάτων που διαθέτουν ηλεκτρική υποβοήθηση, καθώς και ενημέρωσης - εκπαίδευσης σχετικά με το λιμναίο οικοσύστημα.
Το όλο εγχείρημα μπορεί να εναρμονιστεί στους γενικούς στόχους της Εθνικής Στρατηγικής για το Ποδήλατο, η οποία θεσπίζεται.
Ανάμεσα σε αυτούς είναι η αύξηση της χρήσης του ποδηλάτου στις καθημερινές μετακινήσεις (προτείνεται στόχος αύξησης χρήσης του ποδηλάτου στις αστικές μετακινήσεις στο 5% έως το 2025 και 8% έως το 2030 και ετήσια αύξηση 2% των μεταφερόμενων ποδηλάτων με μέσα σταθερής τροχιάς), η προώθηση της χρήσης του ποδηλάτου σε συνδυασμό με άλλα μέσα, η αποκατάσταση αστοχιών στη νομοθεσία και στις υποδομές και η ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού και της αθλητικής ποδηλασίας.
Οι βασικοί στόχοι της εθνικής στρατηγικής για το ποδήλατο είναι:
• Αύξηση της χρήσης του στις καθημερινές μετακινήσεις
• Προώθηση ασφαλούς χρήσης και συνδυασμός με άλλα μέσα και στάθμευση
• Ενσωμάτωση ποδηλάτου στην τροφοδοσία και τις εμπορευματικές μεταφορές.
• Αποκατάσταση αστοχιών στη νομοθεσία και τις υποδομές
• Ενίσχυση του ποδηλατικού τουρισμού.
• Προώθηση του ποδηλάτου κοινής χρήση.
Σύμφωνα, με το υπό διαβούλευση, σήμερα, εθνικό σχέδιο προβλέπεται η ενσωμάτωση πολιτικών για το ποδήλατο στους χωροταξικούς και πολεοδομικούς σχεδιασμούς (εθνικό, περιφερειακούς και τοπικά πολεοδομικά σχέδια) με την οδηγία κάθε δρόμος να έχει χώρο για το ποδήλατο, είτε ως προστατευόμενη χωριστή διαδρομή ή μέσω της συνύπαρξης με τα οχήματα σε συνθήκες ήπιας κυκλοφορίας (με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 30 χλμ., πάγιο αίτημα των ποδηλατικών οργανώσεων) και θέσεις ασφαλούς πρόσδεσης στους κοινόχρηστους χώρους.
Την 1η Μαΐου θα λάβει χώρα ένα ακόμη σπουδαίο αθλητικό γεγονός για την πόλη των Ιωαννίνων με πρωτοβουλία του Υφυπουργείου Αθλητισμού.
Η πόλη μας θα φιλοξενήσει τον τερματισμό του ποδηλατικού γύρου της Ελλάδας και θα ακολουθήσει στο κέντρο της πόλης μια γιορτή, ανήμερα της Πρωτομαγιάς.
Μια αθλητική διοργάνωση που θα διαδώσει το μήνυμα της βιώσιμης κινητικότητας, θα αναδείξει τις φυσικές ομορφιές και την πολιτιστική κληρονομιά της πόλης μας, θα τοποθετήσει τα Γιάννενα στο πάνθεον των μεγάλων αθλητικών γεγονότων και θα προσελκύσει τουρίστες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ώστε να κινηθεί η τοπική αγορά και η οικονομία.
Αφετηρία το Ηράκλειο και τερματισμός τα Ιωάννινα. Έχω την τιμή να συμμετέχω στην οργανωτική επιτροπή. Η προβολή της περιοχής μας θα είναι τεράστια. Η πόλη μας χρειάζεται ποδηλατόδρομους. Το όραμα υπάρχει. Με σωστές και μεθοδικές κινήσεις, συνεργασία και όρεξη για δουλειά από όλους τους φορείς, το αποτέλεσμα μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα…