Γράφει η Άννα Ζιάγκα
Με αφορμή την καμπάνια #ToyLikeMe, ένας βετεράνος κατασκευαστής παιχνιδιών, για πρώτη φορά δημιουργεί κούκλες με ειδικές ανάγκες, κούκλες πιο «ανθρώπινες» όπως αναφέρεται. Η καμπάνια #ToyLikeMe, ξεκίνησε από τρεις μητέρες από την Αγγλία (εκ των οποίων οι δύο έχουν πρόβλημα ακοής και επίσης ο γιος της τρίτης ) οι οποίες ήθελαν να κατασκευάσουν ένα παιχνίδι περισσότερο συμβατό στις ιδιαιτερότητες της ανθρώπινης φύσης και εντελώς απομακρυσμένο απ’την αψεγάδιαστη τελειότητα της Barbie, η οποία προβάλλεται ως πρότυπο εδώ και πάρα πολλά χρόνια.
Έτσι, ο εν λόγω κατασκευαστής, κατόπιν παραγγελιών, σχεδιάζει κούκλες με ειδικές ανάγκες, σε τρισδιάστατη εκτύπωση. Πιο αναλυτικά, σήμερα σχεδιάζει αναπηρικά καροτσάκια, τροφικούς σωλήνες, ακουστικά βαρηκοΐας, μπαστούνια και διάφορα άλλα τέτοια βοηθήματα, ώστε να μπορεί, πλέον, το κάθε παιδί μέσα από το παιχνίδι του να δει τον εαυτό του.
Αποτελεί θέμα μείζονος σημασίας, για ένα παιδί με «ιδιαιτερότητες» να αναγνωρίσει τον εαυτό του ως αναπόσπαστο μέλος της κοινωνίας. Καλώς ή κακώς (κακώς κατά τη γνώμη μου) ο άνθρωπος μέσα στη σύγχρονη κοινωνία, έχει μάθει από νεαρή ηλικία να αγιοποιεί την τελειότητα ή αλλιώς, να δαιμονοποιεί την φθορά.(Ο Καιάδας αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της σκληρότητας με την οποία αντιμετώπιζαν οι αρχαίοι Σπαρτιάτες τα μειονεκτούντα παιδιά.)
Όμως, βασικό συστατικό για τη σύστασης μίας υγιούς κοινωνίας είναι η αναγνώριση όλων των ανθρώπων από όλους τους συνανθρώπους τους ως ίσους, απέναντί τους.
Αν οι «ιδιαιτερότητες» τις οποίες ενδέχεται να κατέχει ένα παιδί (είτε αυτές είναι έμφυτες, είτε επίκτητες), αναγνωρίζονται ως εφαλτήριο για τη στοχοποίησή του ως «διαφορετικό» του συνόλου, τότε όχι μόνο δεν επιτυγχάνεται η υγιής σύσταση της κοινωνίας, αλλά ακόμα χειρότερα, στιγματίζεται η ψυχολογία του ίδιου του παιδιού και αποτυχγάνει το ίδιο να αναγνωρίσει τον εαυτό του ως μέλος του συνόλου.
Να επισημάνουμε, ασφαλώς, πως τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη και συνεχώς εξελισσόμενη δραστηριοποίηση στο θέμα της φροντίδας, περίθαλψης και εκπαίδευσης αυτών των ατόμων με σκοπό την ομαλή επανένταξή τους.
Θεμέλιο, λοιπόν, αυτής της καμπάνιας και της κίνησης της εταιρίας να εκτυπώνει τρισδιάστατες κούκλες με ειδικές ανάγκες, αποτελεί αφενός πως τα ίδια τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, δύναται να αναγνωρίσουν πως ουσιαστικά δεν διαφέρουν από τα υπόλοιπα παιδιά και αφετέρου, απ’την οπτική των υπολοίπων γίνεται κατανοητό πως είναι απολύτως φυσιολογικό να υπάρχουν άνθρωποι με ελαττωματικά αισθητήρια όργανα ή ελαττωματική κινησιολογία , καθώς ο άνθρωπος από την ίδια του την φύση δεν είναι τέλειος, αν ήταν τέλειος δεν θα ήταν άνθρωπος αλλά Θεός.